Göz Merkezciliğinde Kadın Bedeni

Prof .Dr. Ayşe Azman’

Mersin Üniversitesi Uğur Oral Kültür Merkezi’nde 15.02.2018 tarihinde Fen Edebiyat Fakültesinde Sosyoloji Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ayşe Azman tarafından Görsel Kültürde Kadın Bedeni adlı konferans gerçekleştirildi.

Konferans Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof .Dr. Ayşe Azman’ın biyografisinin dinleyicilere aktarılmasıyla başladı.

Prof.Dr.Ayşe Azman konuşmasına temel kavramlar bazında göz merkezcilik konusunu ele alarak başladı.Göz merkezciliğinin uygarlığın görsel kültürünü açıklamak üzerine kullanılan bir kavram olduğunu söyleyen Azman, gözün memnun edilmesi, doyurulmasının ve seyredenin aldığı hazzın göz merkezciliğinin temel amacı olduğunu belirtti.. Batı görsel kültürünün Antik Yunan’dan görselliği itibaren  üzerine inşa edildiğini, kadın bedenininde göz merkezciliğinin odağı olduğunu söyleyen Azman, ardından görsel kültürde skopofili kavramını ele aldı.

Erkekler Kadınları Seyreder, Kadınlar Da Seyredildiklerini Seyreder

Freud’tan esinlenen sanat eleştirisinde yaygın kullanılan seyretme ya da izleme hazzı dediğimiz skopofili teşhircilik ve röntgencilik eylemleriyle de yakından ilgili bir kavramdır.

Azman bu kavramı ünlü düşünür John Berger’in bir sözünden örnekle açıkladı: Özellikle görsel kültür öğesi olarak kadın bedeninin sunumunu bir sorunsala dönüştürüyor. Erkekler kadınları seyreder, kadınlar da seyredildiklerini seyreder dedi.(Berger)

Çıplaklık ve Soyunuk Olma

Lorenzo Lotto’nun Hz. Meryem ve Azizleri tasvir eden 1505-6 yılına ait eseri Treviso yakınlarındaki Santa Christina al Tivarone Kilisesi’nde sergilenmektedir. 177 x 162 cm boyutlarındaki bu yağlıboya çalışması ahşap üzerine yapılmıştır.

Konferans’ta sunulan fotoğraflarda kadınların itaatkar pozisyonda olduğunu, egzotikleştirme ve erotikleştirmeyle erkeklerin kadınlara baktığını  var olan bir aynayla kadınlar  kendilerini izlediklerini betimleyen resimlere yere veren Azman,  çıplaklığınsanat temsili olması nedeniyle meşru ve masum kabul edilmekle birlikte tarafsız bir güzellik anlayışının ölçütü olarak geçerlilik kazandığını belirtti.

Batı Görsel Kültüründe Kadın Bedeni Temsilleri

Azman, e betimlenen Adem ile Havva’nın cennetten kovulmasının farklı kültürlere göre farklı bakış açılarıyla ele alındığını not etti.Buna göre . İslam kültüründe bir kandırılöma ögesine yer verilmezkenHristiyanlık’ta Havva günahkar ve baştan çıkarıcıdır. Bu örenkelri sanat eserleri üzerinden anlatan Azman, Batı kültüründe çıplak ve soyunuk olarak gördüğümüz Adem ve Havva profillerini,Osmanlı eserlerinde kapalı kıyafetlerle görüldüğünü aktardı.Azman bu konuda éçıplaklık kabahat değil ona yüklediğimiz anlam önemli,İslami görüşe sahip biri Meryem’e nasıl tarafsız bakacak? “dedi…(Hz.Meryem- İsa)

Prof. Dr. Ayşe Azman tarafından gerçekleştirilen Görsel Kültürde Kadın Bedeni Konferansı soru cevap bölümüyle sona erdi.Azman konuşmasını konuya  sosyolog gözüyle baktığını veeleştiriden yararlandığını belirterek sonlandırdı.

Muhabir:

Pınar Kızıltaş (Mersin Üniversitesi Gazetecilik Bölümü Öğrencisi OHO 2017 Katılımcısı.)

diğer haberleri http://www.bolgemuhabirligi.com/mersin-sebze-halinde-bir-gun/

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.